Tuesday, April 21, 2009

Een kijkje in de keuken...

Weet je wat ik altijd zo leuk vind aan DVD's? De extra's; extended scenes, alternate takes, director's commentary, bloopers... Alles wat het proces van een verhaal maken zo leuk, vervelend, frustrerend, inspirerend en verwarrend maakt. Dit is dezelfde reden waarom ik de DVD's van The Fountain en de laatste 2 seizoenen van Battlestar Galactica niet gekocht heb. Daar staat namelijk niks aan extra's op! 

Daar doe ik natuurlijk niet aan mee, dus hierbij een extraatje van Lichtvervuiling!
De eerste aanzetten voor Lichtvervuiling heb ik rond november 2008 geschreven en geschetst. Het ging hierbij om een omvangrijker verhaal waarin 3 verhaallijnen door elkaar heen liepen en was geïnspireerd door een zomerse fietstocht langs de Rotte en het observatiepunt daar in de buurt. Vanaf dat punt heb je een prachtig uitzicht over de polder en aan de horizon kun je stukjes Delft en Rotterdam zien. Het idee dat 's avonds zowel de stad als de kassen de hemel zouden verlichtten, sprak me enorm aan en vormde de basis voor Lichtvervuiling.

Sems verhaallijn was heel anders opgebouwd dan nu het geval is. Zijn ontmoeting op het Halloweenfeest met het mummie meisje (in de scripts had ik haar voor het gemak Miri genoemd) werd verteld in flashbacks. De openingspagina van zijn deel van Lichtvervuiling toonde hem, slapend in bed, terwijl een schaduw in de vorm van Miri op de rand van zijn bed zat. Op dat moment werd hij gebeld, door andere personages met hun eigen verhaallijn. Uiteindelijk zou hij, met een aantal vrienden, die avond op het uitkijkpunt terechtkomen en een vuurwerkstokje (hoe heet zo'n ding nou!) vinden in zijn jas. Die had Miri daar geplaatst en hij zou hem aansteken, wat de sterren zou verbeelden. 

Compleet anders dan wat er nu is dus! De verschillende verhaallijnen in elkaar knopen werd mij te ingewikkeld en ik kwam erachter dat ik Sems verhaal toch het interessantst vond. Het idee dat een gewone nuchtere jongen in een bijna poëtische situatie/handeling belandt sprak me erg aan. 

Misschien dat de andere personages nog een keer een kans krijgen. Tijd zat!

Overigens: Herkennen jullie de posters aan de muur? ;-)

6 comments:

Lars said...

Ik herken de cover van Snow Patrol

Lars said...

Er staan een redelijke uitgebreide (als ik me niet vergis) making-of op de DVD van The Fountain, maar dat is ook wel alles. Ook geen audio-commentary, maar die is gelukkig te downloaden als Podcast, dus dat is nog iets. Maar dat had ik je al verteld, lol.

Oh, en zo'n vuurwerkstokje heet een 'sterretje'. Althans, ik neem aan dat je dat bedoelde? ;-)

Erwin Kho said...

yeeey Snow Patrol! Nu die andere twee nog ;-)

En sterretjes! Yup, dat woord zocht ik.

Lars said...

Love the header ^_^

kcherif said...

De lijntekening ziet er ook al best cool uit. Geef er een set potloden bij en ik bestel het!

kcherif said...

so he... dat zou ook nog wel een een gat in de markt kunnen zijn. Kleurboeken voor volwassenen •_• ok nu ga ik verder slapen...

Post a Comment