Thursday, August 6, 2009

Ik leef nog!

Het is een beetje stil geweest hier, maar dat komt voornamelijk omdat ik veel offline bezig ben geweest en dat wilde vooral niet lukken. Vervelend!

Ik stond vooral te trappen tegen mijn teken en aquareltechniek; vooral dat laatste is een wereld op zichzelf! En helaas, de echte wereld equivalent van de undo-button bestaat nog niet. 

Met veel omwegen ben ik op een pixelforum terecht gekomen en daar begon mijn zelfvertrouwen weer aan te sterken. Ik kwam er eigenlijk om graphics te maken voor een game idee, maar ik had nooit zo bekeken dat pixelen eigenlijk evenveel met tekenen/schilderen te maken heeft als ieder ander medium. Het gaat erom dat je met een beperkt kleurenpalet je beeld zo levend en overtuigend mogelijk krijgt en daarbij zijn kleurenleer en parate kennis van material weergave, licht- & schaduwwerking en anatomie erg belangrijk. 

Terug naar de basis dus! En tja, waarom ook niet. Lijkt me naïef om die honderden jaren van ontwikkelingen in de kunst te negeren en het wiel (ok, de bal op het witte papier) opnieuw uit te vinden. De sprong van pixel werk op 32 bij 32px oppervlakte naar digitaal schilderen ging behoorlijk snel! En tot nu toe is het allemaal erg wennen, maar misschien, héél misschien, kan ik het wel gebruiken om mijn beeldverhalen in te kleuren. Dan moet ik er wel voor zorgen dat het geen look & feel van een digitaal werk heeft; uitzoeken en vooral heel veel uitproberen dus.

1 comments:

Florian Schroiff said...

He Er, ken je eigenlijk deze blog al? http://projectwaldo.blogspot.com/

Hij leert hoe hij een strip digital kan inkleuren en schrijft over zijn proces.

Post a Comment