Sunday, September 27, 2009

Moe maar voldaan

Van afgelopen vrijdagavond tot zondagmiddag heb ik – samen met Maarten, Rena, Daniel en Sammy – meegedaan aan het 48 Hour Film Project in Utrecht, waarin we in 48 uur (duh!) een korte film van ongeveer 4-7 minuten moesten maken. Maarten had me er vorig jaar al over verteld, maar dit was de eerste keer dat ik meedeed. En achteraf kan ik nu eerlijk zeggen: dat smaakte naar meer!

Maarten trok als genre 'buddyfilm' uit de grabbelton. "Buddyfilm???", dacht ik bij mezelf. "Wat kun je dáár nou mee?". Maar meneer TurboTurbo was duidelijk in zijn nopjes en legde me blij en overtuigend uit waarom. Een buddyfilm hoeft namelijk niet over bier zuipende maatjes te gaan en hun queeste naar de perfecte dame. Een buddyfilm gaat in eerste instantie namelijk over vriendschap. Niet een genre dus, maar een thema. Het thema vriendschap – heerlijk! Géén gehannes met liedjes schrijven en valszingen in een musical. Géén onderbelichte nachtopnames maken en liters ketchup rondspuiten voor een horror en géén bakken aluminiumfolie verslinden voor een cheapass science-fiction. Ik zag het wel zitten.

Maar toen kwamen de verplichte elementen: een vlieger, een personage genaamd Henk (of Hennie) Heiligers, met als beroep spin doctor en de regel "Nee dank je, daar ben ik allergisch voor.". Tja... toen werd het even stil en kon ik alleen nog maar denken aan harige katten of kersen, waar ik lippen van krijg als Pamela Anderson.
Dat er een vlieger in moest was in ieder geval een pluspuntje voor mij (toch wel begrijpelijk na mijn nog steeds titelloze beeldverhaal). In de trein terug naar Rotterdam dagdroomde ik er lekker op los. Het vooruitzicht dat we op het strand konden gaan vliegeren als onderdeel van een verhaal maakte me alleen maar positief onrustig. Én het zou het hele weekend mooi weer worden. Én we hadden Sammy's busje! Ik zou hemel en aarde verschuiven om iets op het strand te kunnen gaan doen!

Maartens huis was voor het weekend omgedoopt tot ons hoofdkwartier en die avond kwamen we al redelijk snel tot ons verhaal, waarin we de gegeven elementen een vanzelfsprekende plaats konden geven. We waren het erover eens dat het in ieder geval geen film moest worden met een punch line als hoogtepunt. Dat is zo flauw. En te gekunsteld. Nee, liever iets uit het leven gegrepen, alsof je de personages volgt in hun emoties en acties. Lekker dicht op de huid.
En dan waren we er nog niet, want wie waren onze acteurs? Het verhaal riep om twee mannelijke spelers, waarvan eentje in een net pak/outfit. Maarten wou wel de hoofdpersoon spelen, dat was snel beslist. Daniel stond al achter de camera, dus hij viel af. Rena zag Sammy niet zo snel in een net pak, maar wilde zelf heel graag. Helaas, meisjes mochten niet meedoen. Volgend jaar misschien. En ik? Ik was toch voor verhaal ideetjes en post-production? Toch...?
Ik vermoed dat het kwam omdat ik mijn grijze colbertje aantrok, om ook mee buiten op het balkon te kunnen staan in de frisse herfstnacht. "Hmm, jij ziet er ook altijd wel netjes uit", hoorde ik Rena hardop denken, terwijl ik in mijn hoofd alle netgeklede jongemannen van Rotterdam Noord afging. De blikken van Maarten en Daniel zeiden genoeg. Het was beslist: ik was onze tweede personage. De spin doctor. Mijn god, dan heette ik dus Henk! Nog net een tikkeltje Hollandser dan Erwin. Hoe zouden we dat kunnen verantwoorden! En dan moest ik ook nog gaan acteren!
Ik kreeg wel mijn zin: we hebben op het strand gefilmd! En niet zomaar een strand: nergens minder dan Slufter, de plek die Maarten eerder al het einde van de wereld noemde en de plek waar ik een aantal van mijn verhaaltjes wil laten afspelen. Díe verhaaltjes zijn nog steeds niet af (wél druk in de maak), maar in de tussentijd kunnen jullie zien waar wij, als team Turbo Turbo dot NL, de afgelopen 48 uur zo druk mee in de weer waren.

Aan Het Einde Van De Wereld een korte film door Daniel Baggerman, Maarten J. Boer, Sammy Dirksz, Erwin Kho en Rena Noordermeer on Vimeo.

NB: ik heb 3 rolletjes Holga foto's van de behind the scenes die nog ontwikkeld moeten worden, maar zodra ze er zijn, krijgen jullie ze te zien :)

7 comments:

Lars said...

Gaaf!!

Anonymous said...

mooi man!
Rikke

kitty said...

super!!!!!

dikke kus!

Mark Hasselnødder said...

Wat heb je dit mooi verwoord, joh! :) Nu baal ik nog meer dat ik er niet bij was...

susandeverzameling said...

Wauw Erwin, wat een prachtige film! Daar zou ik graag meer van zien, dus heel fijn dat het voor jou ook naar meer smaakt. Gefeliciteerd!

Laura said...

Mooi zeg!!! Ook leuk om jou te zien acteren.

CarolConnie said...

Mooi filmpje, jongens, jullie hebben smaak...!
Heel wat anders dan Connie&Kennie live op de Plee de Musique, Maarten!

Post a Comment